پیشنهاد ویژه
پیشنهاد ویژه

اصل گلدیلاک: چیست و چگونه می توان آن را اعمال کرد

داستان گلدیلاک درباره یک دختر کوچک با موهای طلایی است که در خانه ای را شکسته و وارد آن می شود که خانه ی خانواده ای از خرس های سخنگو است. او غذای آنها را می خورد، وسایل آنها را می شکند و در جایی که فرزند آنها می خوابد، چرت می زند. سه خرسِ داستان هر یک تخت خواب، کاسه ی فرنی و صندلی های مخصوص به خود را دارند. گلدیلاک با امتحان کردن تمام آنها، متوجه می شود که فرنی را نه خیلی سرد و نه خیلی گرم دوست دارد، که به این مفهوم، “مقدار مناسب” می گویند. از این اصل در زمینه های مختلفی مانند روانشناسی، نجوم، اقتصاد و غیره استفاده می شود. در قیمت گذاری نیز، مشاغل به طور کلی با ارائه نسخه هایی از محصولات خود، به صورت سطح بالا، متوسط و سطح پایین، از این اصل سود می برند. این یک استراتژی قیمت گذاری روانشناختی است که متکی بر مفاهیم تمایز محصول، قیمت گذاری مقایسه ای و تقسیم بندی است.

مشاغل تنها در صورتی می توانند از اصل گلدیلاک استفاده کنند که محصولات خود را از یکدیگر متمایز کنند، یعنی چندین نسخه مختلف از محصول را به طور همزمان با کیفیت های متفاوت ارائه می دهند که قیمت های مختلفی دارند. اگر این کار درست انجام شود، این استراتژی به شما اجازه می دهد تا نظر بخش های مختلفی از بازار را به خود جلب کنید، یعنی هم خریداران برتر، هم مصرف کنندگان استاندارد  متوسط و هم متقاضیانِ تخفیف و قیمت های پایین تر.

چگونه می توانید از این اصل استفاده کنید؟

چگونه می توان از اصل گلدیلاک استفاده کرد؟

بهره گیری از اصل گلدیلاک سخت نیست، اما فقط برای برخی از مشاغل خاص قابل استفاده است، یعنی مشاغلی که می توانند گزینه های طبقه بندی شده برای یک محصول یا خدمات واحد را ارائه دهند.

اگر می خواهید از آن استفاده کنید، باید این مراحل را دنبال کنید:

  • یک قیمت ایده آل برای محصول یا خدمات خود را مشخص کنید و مجموعه ای از ویژگی ها را انتخاب کنید که احساس می کنید این ارزش را منعکس می کند.
  • یک نسخه ممتاز با تعداد انگشت شماری از ویژگی ها و عملکرد کمی پایین تر با قیمت متوسط اضافه کنید.
  • با کاهش برخی قابلیت ها، گزینه دیگری با قیمت پایین اضافه نمایید.
  • محصول یا خدمات خود را در بازار عرضه کنید.

اگرچه هیچ تضمینی وجود ندارد که تلاش شما برای بازی با اصل گلدیلاک به نتیجه برسد، اما هنوز هم ارزش امتحان کردن دارد. اگر بتوانید با این استراتژی قیمت گذاری خود را به میانه میدان رقابت برسید، حال می توانید انتظار داشته باشید که نتایج بسیار چشمگیری حاصل شود.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

باز کردن چت
سلام
چطور می تونم کمکتون کنم