پیشنهاد ویژه
پیشنهاد ویژه

زنجیره ارزش چیست (نحوه تجزیه و تحلیل آن)

مزیت رقابتی تجارت شما چیست؟ درک این موضوع به مشاغل کمک می کند تا مشخص کنند چه چیزی آنها را از دیگر رقبایشان جدا می کند. اینجاست که از تحلیل زنجیره ارزش استفاده می شود. زنجیره ارزش شامل تمام فعالیت های تجاری می شود که برای ایجاد یک محصول انجام می شوند (به عنوان مثال طراحی، تولید، توزیع و غیره). تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش یک مدل تصویری از این فعالیت ها را به مشاغل ارائه داده و به آنها اجازه می دهد تا تعیین کنند که در کجای این مسیر می توانند هزینه های خود را کاهش دهند.

تحلیل زنجیره ارزش چیست؟

زنجیره ارزش

تحلیل زنجیره ارزش چیست

هنگامی که تحلیل زنجیره ارزش خود را انجام می دهید، برتری‌ای را که می خواهید در رقابت کسب کنید، شناسایی خواهید کرد. شرکت ها بین دو نوع مزیت رقابتی یکی را انتخاب می کنند: مزیت هزینه و مزیت تمایز.

مزیت هزینه

هدف از استراتژی مزیت هزینه، تبدیل شدن به کم هزینه ترین در حوزه صنعت یا بازار خود است. شرکت هایی که با استراتژی کم هزینه سرآمد هستند، بهره وری عملیاتی فوق العاده ای دارند و از مواد و منابع کم هزینه برای کاهش قیمت کلی محصول یا خدمات خود استفاده می کنند.

مزیت تمایز

با استفاده از یک استراتژی تمایز، شما یک محصول یا خدمات منحصر به فرد یا کاملاً تخصصی را برای دستیابی به یک مزیت رقابتی ارائه می دهید. در این حالت باید زمان و منابع خود را به نوآوری، تحقیق و توسعه محصولات اختصاص دهید. یک استراتژی تمایز موفق، به کسب و کار شما این امکان را می دهد تا قیمت بالایی را برای محصول یا خدمات خود تعیین کنید.

بهتر است یک مزیت رقابتی واحد انتخاب کنید تا تلاش خود را معطوف آن کنید. اما باید کدام مزیت رقابتی را انتخاب کنید؟ مدل زنجیره ارزش پورتر می تواند به شما در انتخاب کمک کند. مایکل پورتر، استاد دانشکده بازرگانی هاروارد، در کتاب خود “مزیت رقابتی” یک مدل ساده زنجیره ارزش را معرفی کرده است. وی مراحل انجام تحلیل زنجیره ارزش و فعالیت های تجاری را به دو دسته مراحل اصلی و پشتیبانی تقسیم کرد.

مراحل تحلیل زنجیره ارزش

  • فعالیتهای اصلی و پشتیبانی کسب و کار را تعیین کنید.
  • ارزش و هزینه فعالیت ها را تجزیه و تحلیل کنید.
  • فرصت ها را برای دستیابی به یک مزیت رقابتی شناسایی کنید.
  • با تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش، تجارت خود را رشد دهید.

تجزیه و تحلیل این زنجیره به شما کمک می کند تا فعالیت هایی که بیشترین ارزش را برای مشتریان و کل تجارت شما دارند، شناسایی کنید و فعالیت های ناکارآمد تجاری را حذف کنید تا مزیت رقابتی شما بهبود یافته و سود دریافتیتان نیز افزایش یابد.

منبع: https://blog.hubspot.com/sales/value-chain-analysis

ممکن است به مقاله نیز علاقه مند باشید :نحوه محاسبه قیمت فروش واقعی و متوسط قیمت فروش یک محصول

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

باز کردن چت
سلام
چطور می تونم کمکتون کنم